tirsdag den 17. maj 2016

Kiks eller knækbrød?


Der florerer en masse opskrifter på hjemmelavet "knækbrød" rundt omkring på nettet. Med de mængder olie der indgår i opskrifterne vil jeg nu mene at det er kiks. Men det smager godt, er let at lave og slet ikke så usundt som mange andre snacks. Her får du min version, som er ren fuldkorn og frø - og uden bagepulver:

1 dl græskarkerner
1 dl sesamfrø
1 dl hørfrø
1 dl solsikkekerner
1½ dl havregryn (finvalsede)
3 dl fuldkornsmel (hvede, spelt, rug)
1 tsk salt
2 dl vand
1 dl koldpresset raps- eller olivenolie

Bland alle de tørre ting godt og rør vandet i. Tilsæt til sidst olien og bland godt. Tænd ovnen på 180 grader.
Del dejen i to dele, som hver rulles ud mellem to stykker bagepapir. Skær dem i passende tern med en pizzaskærer eller en kniv.
Bag i ca. 20 minutter. Ovne er forskellige, så prøv dig lidt frem - de må godt få lidt farve, men de må ikke blive særlig mørke.
Køl af og opbevar fx. i kagedåse.

Et par tips:
  • Undgå, at kanterne bliver for tynde (og derfor sorte når du bager) ved at folde dejen ind og rulle ud igen. Se foto nedenfor. 
  • Jeg har købt tre silikonemåtter, som jeg bruger til at rulle dem ud imellem. Det synes jeg fungerer bedre end bagepapir, som bliver meget vådt og let går i stykker.
  • Hvis du skærer dem i mindre stykker, fungerer de også fint som snacks.



1 kommentar:

Bodil sagde ...

Testsmageren tilføjer, at de er virkelig gode!