søndag den 10. december 2017

Farmors brune kager

Familiens opskrift på brune kager stammer fra min fars farmor, som døde før jeg blev født. Men brunkagerne lever. I min barndom blev der bagt flere gange i løbet af julen - jeg husker, at min mor var oppe på at bruge 5 kg mel et år. Det er vi for længst gået bort fra. Men vi spiser stadig brune kager på hjemmebagt Sigtebrød!

Jeg har divideret den oprindelige opskrift med to - to gange, og alligevel er der rigeligt til os i hele julen.

310 g sirup
160 g brunt sukker
100 g smør
10 g potaske
½ dl øl
500 g hvedemel
2 tsk. st. nelliker
1 tsk. st. kanel
2 tsk. st. ingefær
reven skal af ½ økologisk appelsin

Sirup, farin og smør koges op i en rigeligt stor gryde og tages af varmen. Lad det køle lidt af. Rør potasken ud i øl og tilsæt den. Det skummer op, det må det godt. Bland mel og krydderier og rør det gradvis i med et piskeris.

Stil dejen køligt til næste dag - eller senere. Den kan holde sig længe.

Dejen rulles meget tyndt ud, stikkes ud og bages ved 170 grader i 5-8 minutter. De skal blive sprøde, men ikke mørke.

De skal køle helt af på en bagerist, inden de kommer i en kagedåse.

PS Da jeg var barn, kom min mor stødt pomeransskal i dejen, men det fås ikke mere. Nogle år har vi findelt syltet pomerans i persillehakkeren og kommet det i, men det virkede ikke så godt. Indtil jeg for et par år siden fandt på at bruge frisk, reven appelsinskal - den giver lige præcis det der mangler.

Ingen kommentarer: